
Sci-fi klasika Votrelec (Alien) z roku 1979 je predovšetkým film o ľudskom odcudzení – voči spoločnosti, technológiám a sexualite.
Alien je rovnako odkazom o postmodernom človekovi. „Vo vesmíre nikto nepočuje váš krik.“ Tak znie slogan na plagáte k filmu a dokonale vyjadruje hlavnú myšlienku filmovej klasiky – odcudzenie človeka.
Nákladná vesmírna loď Nostromo vezie na Zem minerály, no keď sa členovia jej posádky preberú z hibernácie, zistia, že loď zmenila počas ich spánku kurz a smerujú k neznámej planéte. Neskôr vysvitne, že Korporácia, ktorá riadi svet Ripleyovej a spol., zneužila nákladnú výpravu a jej posádku chce využiť, aby priniesla na Zem neznámy organizmus.
Mnohí filmoví teoretici sa pozerajú na Votrelca cez ideológiu marxizmu. Nahráva tomu jeden z prvých dialógov na lodi, keď sa dvojica mechanikov sťažuje na svoj plat. „Dúfam, že dostaneme svoj podiel. Každý tu zarába viac ako my,“ hovoria.
Nejde len o sťažnosti mechanikov na výšku platu, ale celkový kontext filmu. Korporácii totiž nezáleží na ľuďoch, ale na výrobných prostriedkoch, v tomto prípade na Alienovi, ktorého chce získať za každú cenu (zrejme pre vojenské účely), a to na úkor posádky, čiže proletariátu.
Dôkazom toho sú slová „posádka nahraditeľná“, ktoré hlási riadiaci počítač lode, tzv. Matka, keď Ripleyová (Sigourney Weaver) odhaľuje rozhodnutie Korporácie o tajnej misii Nostroma.
Odcudzenie voči spoločnosti je dané už samotným žánrom filmu tech-noir, ktorý stavia jednotlivca proti cynickej a nemilosrdnej svetovláde.
Vo Votrelcovi riadi loď Nostromo centrálny počítač prezývaný Matka, ktorý však „svoje deti“ zradí a zavedie na neplánované a nebezpečné miesto. Počas filmu vyjde najavo, že vedecký člen posádky Ash je android pracujúci pre Korporáciu. Tento polorobot je jediným, komu nenápadne najviac záleží na tom, aby sa Alien dostal bezpečne do cieľa, nehľadiac pri tom na bezpečnosť ostatných.
Napriek pokročilému štádiu technologického rozvoja, ba dokonca kvôli nemu, sú ľudia na palube Nostroma vydaní napospas iba svojim inštinktom a schopnostiam.
Avšak odcudzenie vo filme siaha ešte hlbšie, ako je sociálna úroveň či vzťah k technológiám.
Biologická alebo sexuálna odcudzenosť je vo Votrelcovi najsilnejšia. Takpovediac celý film sa točí okolo biológie, rodenia a sexuality.
Samotný film sa začína scénou pristávania, ktorá pripomína zrodenie. Po tom, čo kamera prejde popri planéte pripomínajúcej Saturn (ktorý tiež nesie veľa symboliky), sa divák pozerá do sterilnej miestnosti, v ktorej ležia členovia posádky. Postupne vstávajú z hibernácie, svetlo je čoraz jasnejšie.
Medzi filmovými kritikmi existuje názor, že ide o narážku na to, že plodenie a rodenie môže byť v postmodernej spoločnosti človekom kontrolované, a to až do takej miery, že sa môže predísť tehotenstvu a pôrodu.
Motív rodenia a pohlavnosti je vo filme prítomný na mnohých miestach. Napríklad vzhľad vesmírnej lode, ktorú nájdu na planéte, pripomína lono, ďalej hlavný vstupný otvor do lode je v tvare vagíny, vo vnútri sú kožené vajcia a podobne.
No predovšetkým je to zjav votrelca, ktorý je metaforou sexu a tehotenstva. Xenomorf má hlavu v tvare penisu a jeho dlhé výsuvné sekundárne čeľuste sú smrtiacou erekciou.
Najdesivejším sexuálnym obrazom je scéna roztrhania hrude Kaneho (John Hurt). Táto epizóda najviac zvýrazňuje sexuálnu odcudzenosť, teda oddelenie plodivého aktu od akejkoľvek intimity.
Alegória sa začína, keď astronaut vojde do miestnosti plnej vajec (ako spermia k vajíčku), z jedného vajca na neho vyskočí násavka, prisaje sa mu na tvár a orálne mu vloží do tela hrozivý zárodok. Neskôr Kane pri spoločnom stolovaní „porodí“ cez hruď potvoru, ktorá utečenie do útrob lode.
Kým jedni v tomto procese vidia jasný odkaz na znásilnenie, čo je najhoršie sexuálne odcudzenie, po spomínanej scéne možno hovoriť aj o biologickom zmätku. Ten spočíva v tom, že nasilu oplodnený muž porodí stvorenie, pritom nie je ženou. Po ďalšie, je tu perspektíva mužskej bezmocnosti, keď mužské telo namiesto toho, aby preniklo, je samo preniknuté.
V takejto sexuálne zmätenej spoločnosti, kde niet mužskej dominancie, je sexuálna odlišnosť eliminovaná a povedie k rovnostárskej deľbe reprodukčných úloh. Strach a úzkosť je ďalší motív, ktorý vyplýva z biologického chaosu. Nejde však o strach z Aliena, ale z budúcnosti, v ktorej dôjde k takej rovnosti pohlaví, ktorá povedie k úplnému splynutiu biologických identít. Vo Votrelcovi majú mužské a ženské postavy rovnaké roly, spia v rovnakom priestore. Dokonca vo filme vystupujú postavy bez krstného mena, čím sa odbúrava otázka rodu.
Navyše, Votrelec bol jeden z prvých filmov, ktorý maskulizoval hrdinku. Ripleyová koná celý čas racionálne a rozvážne. Napríklad, keď nechce vpustiť Kaneho s násavkou dovnútra lode, ale urobí to android Ash. Takisto je to ona, čo sa ochotne hlási, že pôjde do ventilácie vyhľadať a zneškodniť malého Aliena. Napokon prežije iba Ripleyová. A hoci porazí votrelca, zostáva sama v hlbinách vesmíru. Odcudzená.